tisdag 2 februari 2010

Tysk keramik, del II

Jag har mer tyska prylar att visa, eller rättare sagt så är jag inte helt hundra på att allt är tyskt, men vad tusan, vet ni med er att jag svamlar så är det bara att hojta till!

Den första är en liten skål, troligen 50-tal. Den är helt omärkt, men osar Tyskland stilmässigt. Den är riktigt bra tycker jag! Är det någon som vet ursprunget..?




Detta randiga skålfat har typisk tysk märkning skulle jag vilja påstå, numret är 1029-164. Vilken fabrik har tillverkat denna? Skålen är ett fynd från semestern i somras, någonstans i Hälsingland. Ståltrådshandtaget på sista bilden ingick vid köpet, men är det original..? Tveksamt...Snygg är den i alla fall!




Det sista föremålet för idag är i alla fall garanterat tyskt! Denna vas, en Scheurich-vas från 19??, är märkt 293-26, som jag nu lärt mig betyder modellnummer och storlek (Tack Cinna!)

Vasen är lite häftig tycker jag...egentligen inte min stil, men den har blivit kvar ett tag nu...och det finns nåt visst med den :-)




Jag har fler tyska prylar, men tyvärr nedpackat, håller på att rensa hyllorna lite och då blir det bananlådor som får stå för förvaringen...

1 kommentar:

TUSEN VASER sa...

plocka upp de tyska prylarna:) speciellt om det är en tysk vas!!