torsdag 28 januari 2010

Tysk keramik

Jag är ingen dedikerad samlare av tysk keramik, men har trots det samlat på mig en del grejer genom åren. Jämför man priserna på svensk och tysk keramik är det himmelsvida skillnader på vad man får ge. Ett argument för att samla på sig tidsenlig keramik så gott som något, internationellt sett är den tyska keramiken dyrare och det finns stora samlare av bl.a "Fat lava". I min egen bloggkrets finns Cinna med sin blogg Tusen vaser och Marie med bloggen Huset på Lövås som samlar tyska golvvaser.

Det jag själv ofta förknippar med tysk keramik är det man sett under uppväxten, 60-70-talsvaser framför allt, men även en del 50-tal med samma formspråk, textur och färgsättningar som en del svensk keramik från samma tid. Själv gillar jag den tidigare östtyska fabriken Strehlas 50-talsproduktion. Tyvärr har jag inte hittat något från den fabriken vad jag vet, märkningarna på den Strehlas 50-talskeramik är inte heller så väldokumenterad, i alla fall har jag ingen tillgång till någon dokumentation...




Som första inlägg i denna serie med Herr Movarps tyska keramik, tänkte jag att jag skulle visa två golvvaser i gigantformat! Båda dessa hör till det finare jag sett av 50-60-tals keramik från Tyskland. Den ena med "stor mage" kommer från Jasba och har nummer 185/45. Den andra med "ögonen" (i gulbrunt) är märkt W Germany 288-40, fabriken är för mig okänd, man kanske Cinna eller Marie (eller någon annan) vet mer?

Uppdaterat: W-Germany-vasen kommer från Scheurich! Tack Marie!



6 kommentarer:

Anna sa...

Ah, jag tittade på svärmors tyska keramik igår. En liten vas och en skål. Ska fota dem någon gång, du kanske kan berätta mer om vad det är :)

Loppisletaren sa...

Det är Scheurich som gjort den vasen!
Visst är de vackra! Jag är så glad att det är fler som uppmärksammar dessa, speciellt proffs som du!
Fortsätt ;o)

Yvonne sa...

var riktigt fina!

Natasha sa...

Så himla fina!

TUSEN VASER sa...

Vilka härliga Strehla!!!
Fatet längst upp till vänster kan eventuellt ha en tillhörande vas. På min sida har jag ett fat med samma form som din och dessutom en vas i samma serie. Vet inte om alla gjordes som ett "kit", men fina är de. Ska lägg in några anddra Strehla framöver.

Golvvasen till vänster från Jasba har en tvillingsyster på min sida, den jag köpte på auktion för några veckor sen. Hade inte sett den tidigare och nu har jag sett din också, kul!

Herr Movarp sa...

Cinna: Strehla-grejerna är tyvärr inte mina, bilderna är lånade från Zitrusblau, som jag länkade till...om man kollar in den sidan så finns en lista över modeller nertill, personen som äger sidan har lagt in bilder på de han antagligen äger eller har fotat. Tror att det stämmer med vasen, men kolla där själv så ser du.