tisdag 24 februari 2009

Rörstrands Bimbo

Jag har egentligen inte visat så mycket Rörstrandsporslin här, men tänkte ändra på det idag!

Jag har under en längre tid sparat ihop en vardagsservis från Rörstrand som heter Bimbo. Den kom troligen i slutet av 1950-talet, möjligen lite senare och saknar inte speciellt många delar av den idag, det som jag vet om endast några kaffekoppar. Bimbo betyder liten pojke på italienska. Jag har inte lyckats identifiera någon formgivare bakom servisen, men så småningom kanske jag lyckas även med det!

Servisen är en matservis med enbart tallrikar i olika storlekar, tyvärr inga uppläggningsfat, kartotter eller liknande, i alla fall har jag aldrig sett såna delar under de år jag samlat. Det finns även kaffekoppar och tekoppar i samma dekor, vilket kan anses höra till servisen.

Mitt första minne till denna servis var de tallrikar som vi hade i mina föräldrars stuga från 1970-talet och framåt. Tallrikarna kom ursprungligen från mormor, men eftersom många delar blivit kantstötta under årens lopp, hade hon sorterat ut servisen och mina föräldrar hade tagit hand om den som bruksporslin i stugan.

När vi sedan rensade lite i stugan, hittade jag några tallrikar som jag tog hand om eftersom jag alltid gillat mönstret. Många år senare stötte jag på servisen igen, den här gången hos min sambos mormor som också hade köpt den en gång i tiden.

För ca 3 år sedan bestämde jag mig för att börja samla delar till servisen,till en början mest för att komplettera lite de skadade och saknade delarna, men sen bestämda jag mig för att jag ville ha en komplett servis, vilket jag nästan uppnått nu!

De första tre bilderna visar matservisen med kaffekoppar, den sista bilden visar tekopparna med assietter.


8 kommentarer:

Mimi sa...

Jag förstår att du samlar på servisen, den är ju jättefräsch i färgerna! Riktigt fin.

Sara sa...

Bimbo är en av mina favoriter också, särskilt kopparna. Bra val!

Helena sa...

Hej! Vad kul att du lämnade en kommentar..., så att jag kunde hitta hit! Du har en blogg precis i min smak. Samlar också på en herrans massa gammalt svenskt porslin men har inte lyckats få ihop någon hel servis än, utan köper på mig sånt jag gillar lite här och var på olika loppisar. Bimbo är jätteläcker...
På återseende!

Herr Movarp sa...

Jo, jag har en massa udda med, man kan ju inte låta bli att köpa om man hittar nåt fint på loppisar, men till slut så svämmar det ju över (har gjort redan)så man måste bli av med en del...

Anonym sa...

Hej,
har Rörstrand, bimbo till salu. Fyra koppar och fyra fat. Helt toppskick.
Ska lägga upp dem på tradera.com, men..
Intresserad? Du får förtur om du hör av dig snabb! till;
Jenniferolsson_89@hotmail.com

mvh j.

Bob H. (NL) sa...

Bimbo är super!

Herr Movarp sa...

Visst är den fin Bob, en favorit!

Magnus sa...

Bimbo är jättefin. En av mina absoluta favoriter. Tack för att du delar. Tycker designen påminner lite om det Helmer Ringström ar gjort. Men han verkade väl för Gefle och inte Rörstrand.