torsdag 19 februari 2009

Gullaskruf "ISI" av Lennart Andersson

Jag fastnade i en tråd på antikforumet Precis-en-sån (PES) för kanske ett halvår sedan, tråden handlade om en serie glasvaser som gjordes från slutet av 1950-talet på Gullaskrufs glasbruk. Formgivaren Lennart Andersson hade kommit på att man kunde utnyttja glasmassa med sämre kvalitet i produkter om man utformade dem så att det inte syntes. Han hade tagit fram ett finrandigt mönster som dolde ojämnheter i glasmassan och format produkterna som rektangulära och kvadratiska vaser med randiga sidor i olika storlekar. Man tog den glasmassa man hade tillgänglig, färgerna varierade en hel del, och tillverkade vaser som på så sätt blev ganska unika. Serien kallades ISI, vaserna ISI, ISI-kub och Mini-kub.

Här är tråden för den som är intresserad!

Lennart Andersson tog också fram en cocktail/drinkservis med olika glas, coasters, brickor, ishinkar, mixer, shaker, plunta och en snacksskål i samma serie, denna finns i flera färger, klarglas, röd, grön etc. Jag tycker den är så cool! Lite delar har jag skrapat ihop också, dock inga glas tyvärr…men jag letar vidare, ännu en utmaning att hitta på loppisrundorna!

Även om denna serie finns en tråd på PES, här hittar ni den!

På första bilden ser ni ISI-vaserna som jag samlat på mig sedan jag fastnade för serien.

Bild 2 och framåt visa lite delar som jag har hittat till cocktail-servisen!

Inga kommentarer: