lördag 5 juni 2010

Long time no seen...

Det har varit mycket på sistone kan man konstatera och ganska få loppisbesök, tröttheten har varit den dominerande känslan, så bloggen har blivit lite lidande som ni märkt! Jag har en del att visa, lite fynd såklart och sen ska jag försöka göra en retro-guide för Dalarna och lite i Hälsingland, so stay tuned!

Fynd..? Jepp, detta blir dock ingen heltäckande redovisning, men det jag hade stående framme får ni se i alla fall!

För någon helg sedan tog jag en runda i Falun på några ställen, jag besökte en loppis på gamla regementesområdet när den nästan var slut, hittade då en gammal målad glasvas, stilmässigt är den nog från 30-talet, vet dock inte ursprunget. Detta är vanligtvis inget jag brukar köpa, men jag tyckte att det var synd att den skulle kastas...ska i alla fall ta reda på lite mer om den!



Jag köpte även delar till en Rörstrands-servis i samma modell som Florentin som jag köpte för några veckor sen. Denna heter "Santo", helt okänd för mig! Någon del var naggad, men annars förvånansvärt fin i skicket!



Jag hittade en intressant bok, Neufert Architects data. Den används frekvent av arkitekter runtom i världen och brukar kosta multum! Det var en äldre upplaga, men 20 kr är verkligen billigt! Jag fick också en kopp utan fat gratis, en Japonica från Rörstrand, när jag sprang från bilen i spöregnet vid det sista stoppet på rundan, schysst tycker jag :-) Ingen av dessa är med på bild.

I dag var jag ute en sväng och fyndade ganska mycket på stora loppisen i Falun!

Jag hittade två Rörstrand "Aslög" mattallrikar, två blå Gullaskrufsvaser av Hugo Gehlin, en stor blomvas "Spets" av Kjell Blomberg, en UE-vas, "Kalebass" av Mari Simmulson, samt en IRA-burk, totalt en dryg hundralapp. Jag och lilleman var på runda och han fyndade 4 barn-dvd för 40 kr på nästa stopp på Gettorget där det var uteloppis, inga fynd för pappa där!



Ni ser också en Spinett-tallrik på bilden som jag fyndade i torsdags. Denna tallrik hade sällskap av ännu en djup, två flata och två uppläggningsfat. Tallriken på bilden hade en nagg och ett av faten hade krackeleringar, men vad kan man begära för för en summa på hela 6 kr... :-) De enda fina grejerna i hela butiken låg i 1-kronas lådan...snacka om koll ;-)



Den rökfärgade glasvasen på första bilden är ett tidigare fynd från Västerås.

Jag har lite fler fynd att visa från veckan, av lite större dimension, men för detta får ni ge er till tåls en stund!

5 kommentarer:

Gila sa...

Fina fynd! Förressten så nämns din blogg i senaste numret av Sköna hem! Grattis!

TUSEN VASER sa...

Samma tidsbrist här....och knappt några loppisfynd, bara 2 W.Germany keramikfat. Dina fynd var ju jättebra och vad kul med omnämnandet i sköna hem!!

Anonym sa...

Arkitektboken låter intressant.

/JJ

Anonym sa...

Hej!

Jag har läst din blogg ett tag och gillar den. Men man undrar ju hur du får plats med alla fynden!
Jag har en fråga som jag inte lyckas få svar på och då tänkte jag att du kanske vet. Rörstrand Lidabruk Vesta. Vad är det för servis och är den (vanligtvis) dyr eller billig? Jag kom över en del av en servis. 20delar för 65kr. Visste ingenting om den men tycker att den är så fin och vill nu gärna har lite fler delar. Tack på förhand!/k

Herr Movarp sa...

JJ: Jepp, ska fota lite ur den, det är ett uppslagsverk för mått och proportioner inom arkitekturen bl.a.

cjf: Aha, ja, dom var fina, sen priset 2 för en selma var ganska bra :-) Dom är etikettsmärkta Gullaskruf, Gehlin.

K: På fråga A svarar jag B och på C säger jag vet inte... ;-) Nä, skämt åsido så är det trångt just nu, rensar ju för fullt...framför allt är det brist på rum och hyllor som går att använda, utrymmet finns nog, men vi håller ju på att bygga om delar av huset och det går alldeles för sakta just nu...

Vad gäller din servis så har jag faktiskt ingen aning, har aldrig hört talas om den tidigare..har du prövat att googla eller fråga i något av forumen som jag har länkat i bloggen? Där kanske du kan få ett tips!