måndag 14 juni 2010

En liten utflykt till Sågmyra eller lyckan är en varm filt.....

Vi tog en tripp till Sågmyra utanför "da hometown" för att handla lite kläder på lager 157 som huserar i den gamla Tidstrandsfabriken eller Falu Yllefabriks AB som företaget hette från begynnelsen. När vi handlat klart strosade vi runt lite i närområdet och jag tog lite miljöbilder som jag tänkte visa.



Sågmyra Herrgård byggdes 1920 som bostad till yllefabrikören Axel Ludvig Tidstrand.



Lägg märke till den äldre herren som trots sin rollator snabbt hann svänga in i bild med sin underbara retro-overall. Original från 1972. Garanterat.

Fabriken började byggas redan 1896 och 1903 flyttade Tidstrands företag Falu Yllefabriks AB in.



En gammal plansch från när det började. Foto: En kass fotograf som tar bilder genom fönster då museet var stängt...

Museet ja, det v ar som sagt stängt, som alltid när vi är där, men jag spanar varje gång in genom fönstret och beundrar allt det fina, Viola Gråstens randiga filtar, de gamla reklamskyltarna och tänker att nån gång ska jag gå in i alla fall!





Eller hur...

Det finns en liten antikbutik i samma hus som museet, jag gick in för en titt, men hittade inget särskilt som jag föll för. Det fanns visserligen tre Gefle Gavott-koppar med Spinettfat, men det var inget särskilt fynd, 195 kr för tre stycken. Jag har dock redan avyttrat alla jag hade utom en, så jag skippade att köpa nya...





Trevlig tripp var det i alla fall!

2 kommentarer:

Susanna sa...

Vilka vackra hus!

Libby sa...

Kul tips! Vad fint med Viola Gråsten-filtarna i olika färger. Hellre foto genom fönster än inga bilder alls!