onsdag 16 september 2009

Designertyger

Det finns många proffsiga formgivare inom textilbranschen kan man konstatera om man börjar sätta sig in i det lite grann som jag gjort på sistone. Stilarna varierar mycket, och det är svårt att säga vad man gillar allra bäst. Drömmen är ju att hitta fina 50-talstyger från någon av våra stora formgivare som Stig Lindberg,Viola Gråsten och Sven Markelius eller något vackert från senare formgivare som Sven Fristedt, Maija Isola, 10-gruppen mfl. Man ska nog ha ganska tur, förra besöket på Erikshjälpen missade jag två längder av ett mycket populärt tyg, "Pompeja" i svart och grönt av Märta-Lena Bjerhagen för Borås med några meter. Irriterande kan tyckas, speciellt när man har minnen av tyget, vi hade ett draperi i mina föräldrars stuga som jag älskade, tyvärr kastade min mor det för några år sen när dom rensade bort en del ur stugan...gaaah säger jag bara. Nu verkar det vara osannolikt populärt bland textilbloggare och syjuntor, så jag lär aldrig hitta det till rimligt pris...suck...

Nåja, idag hade jag tur kan man säga, jag besökte Erikshjälpen och Kupan i Gävle och hittade två kända designertyger, det ena kommer jag inte ihåg vad det heter, formgivare är Birgitta Hahn från 10-gruppen och tyget producerades av IKEA runt 2005-2006.



Det andra heter "Parabeli" och är formgivet av Saini Salonen för Borås Cotton. Det ovanliga med detta tyget är väl färgerna, har nog aldrig sett denna kombinationen tidigare, men mina bloggkollegor kan säkert berätta lite om det!

5 kommentarer:

Lonesome Mama sa...

Något jag tycker är intressant är textiler formgivna av japaner. Och favoriterna är de som formgivit för marimekko, jag har på min blogg några riktigt jäkla ovanliga.

Sara sa...

Vad roligt att du har blivit så tyg intresserad. Då kan vi göra tvärtom du får tyg och jag får kaffekoppar ;)

Näää du till saken, den där tyget har jag bloggat om men den färgen har jag inte sett heller.

Du har hjälpt mig med att identifiera porslin så behöver du hjälp med något tyg hör av dig...Mvh Sara

Herr Movarp sa...

Lonesome Mama: Det finns en del kul av japanerna, skulle gärna kolla in det, men det går inte att klicka på din profil för att få fram adressen till bloggen...

Sara: Hahaha...ja vem vet...är det fina grejer så kanske jag nappar, gärna om det är 50-60-tal det gillar jag ju bäst! De flesta tygerna hamnar i sambons tyghylla, hon har ju börjat sy en del på sistone, om du inte har kollat hennes blogg så finns den i min lista, "Ett strå till stacken"

Jag ska lägga upp ett inlägg med tyger i bloggen och sen så ska jag skanna allt jag hittar om tyger i Form, och det är en del, jag har ju flera kompletta årgångar nu!

Sara sa...

Hej!!!!

Skulle bjudit på textil boken i går men såg att du bjöd så jag skippade den :).. men vad glad jag blir om du fotar tyger i form tidningarna..visst är tyger kul :)

Anonym sa...

Ska gå igenom våra tyger, har haft bl.a Sven Fristedt, Carl Johan Hane, Inez Svensson, har f.ö ett tyg av henne ute på Tradera nu, samt en del från 10-gruppen. Återkommer när jag röjt klart.