onsdag 9 september 2009

Är detta samma kopp?

Jag hade funderingar på en kopp som jag såg i Falukurirens helgbilaga "Pralin" i lördags, det kändes så bekant på något sätt. Jag kollade lite i min produktkatalog från 1962-63 och hittade då bilder på en kopp som väldigt mycket liknar Porslinsfabrikens "Sailor". Den gamla koppen heter "Matros", modelle heter SP, samma modell som den något mer kända "Siam" av Stig Lindberg. Modellen SP är formgiven av Stig Lindberg.

Jag kontaktade Porslinsfabriken och fick svaret att denna kopp var i en annan modell, HA och att man inspirerats av "Matros" och av Gefles "Zebra".

Citat: "Då det gäller modellen (som heter HA) är fatet inte alls detsamma, dock så
har koppen vissa likheter. Desamma gäller dekoren som har vissa likheter men
där Sailor går båda högre och längre ner t ex. Dvs vi har hämtat inspiration
från flera olika gamla dekorer, bla Matros och Gefle Porslinsfabriks Zebra
samt formgivarna Stig Lindberg och Wilhelm Kåge till vår dekor Sailor.
Sailor formgav vi 2007."

Jag tycker dock att det verkar lite slumpmässigt att både kopp och dekor skulle vara så lika, men kan inte argumentera emot eftersom jag inte har mer fakta än så.

Vad tycker ni kära läsare, är det "samma" kopp eller ej?


Sailor från Porslinsfabriken i Gustavsberg



Matros och Siam från Gustavsberg

7 kommentarer:

johanna sa...

jag tycker dom är lite för lika för att dom bara skulle ha "hämtat inspiration"...

Henrik sa...

Extremt lika koppar!
Faten är ju inte helt lika, "rundningen" (eller vad man säger) är ju "brantare" på Sailor. Vad gäller dekoren är dom otroligt likartade... skillnaden är väl att ränderna går ända ner på Matros medans dom slutar en liten bit upp på koppen på Sailor.
Men vad vet väl en porslinsamatör... :)

loppisfia sa...

Skillnaderna är väl minimala, jag gillar matros bäst! Jäkla snygg.

Eva sa...

ja nog är de väldigt lika. Även om det är viss skillnad i dekoren och örat ser lite olika ut. Men men ...

Anna sa...

"Vissa likheter"!!! De är ju näst intill kopior!

MB sa...

Har man sett båda i verkligheten så är de inte fullt så lika som man kan tycka när man bara tittar snabbt på bilderna. Dekorfärgen, färgen och tjockleken på godset, dekorens utformning etc etc. Men man kan väl säga att formgivaren ute i Gustavsberg inte blandade när hon/han gick förbi Matros inne på museét... :D

Herr Movarp sa...

Jo, man ser väl att det inte riktigt är samma kopp och fat, men likheten är ju kuslig...frågan är om det kan kallas plagiering eller ej...hade den ena kommit 1 eller två år efter en den andra, hade man säkert blivit anklagad för att kopierat, men nu...? Tja, tror inte någon protesterar, även den nya är ju fin!