lördag 11 september 2010

Koniska färgade glas

Finns det en del varianter och storlekar av, jag är inte helt säker på var mina glas kommer ifrån, men har mina teorier...






De två tillverkare av tunna koniska färgade glas som jag känner till är svenska Reijmyre och finska Nuutajärvi.

Glasen från Reijmyre heter Mambo, Samba, Rio och Raspa, men jag vet inte vilka av dessa som finns i olika storlekar så därför är det svårt att identifiera dem utifrån detta. Jag är lite osäker på formgivare, men Mambo är i alla fall Lennart Rosén, möjligen de andra med. Ett annat namn som nämnts är Johnny Mattsson.

Mina glas är i följande ca storlekar:

Diameter/Höjd ovankant:

85/90 mm (Edit:Rio)
71/76 mm (de tre blå)
75/80 mm (Edit:Mambo)
70/65 mm (Edit: Samba)
65/70 mm (Edit: Nuutajärvi?)

Sen finns de ännu mindre glas i samma färgskala som mina Reijmyre...
55/55 mm (Troligen Raspa)





En produktbild, ska kolla lite hur mycket mina rymmer...




Glasen från Nuutajärvi är en välbekant form som förnyats och fortfarande finns att köpa i handeln i dag, men det är ju en helt annan känsla i dessa gamla, tunna glas tillverkade vid Nuutajärvi innan Iittala så småningom tog över och det är genom deras tillverkning som "Kartio" fortlever. Formgivaren heter inte helt obekant Kaj Franck.


Kartio i originalförpackning.

Det blir mer en känsla av form och glasets färg som man vill knyta dem till just Reijmyre eller Nuutajärvi, så därför är jag inte helt säker, om någon vet mer får ni gärna rätta mig :-)

Jag gissar att de flesta kommer från Reijmyre, de flesta färgerna finns att hämta där om man ser till bilderna, vissa färger är väldigt lika hos de två tillverkarna så det kan vara svårt att avgöra. De gröna, de ljusare blå, de rosa/lila, de rökfärgade mfl. är samma som hos andra glas jag har från Reijmyre. Det finns tre olika gröna nyanser på bilden, men formerna är så lika att det svårt att härleda dem till olika glasbruk. De enda glasen som särskiljer sig är de tre koboltblå glasen till höger, de är lite tjockare i glaset, storleken skiljer också lite, så möjligen är de från Nuutajärvi eller någon annan tillverkare.

Jag ska försöka forska lite i detta och återkommer framöver med vad jag luskat ut! Edit: Se ovan!

6 kommentarer:

Retrolux sa...

Tack för ett bra inlägg. Jag hittade 5 glas som dessa på en loppis här i krokarna kring Västerås för ca 1 år sedan. 2 kr styck betalade jag och jag är frälst. De är så otroligt snygga. Jag skulle tro att de jag har är Samba-glasen...

Danjel sa...

Vilket roligt sammanträffande - samma dag som du lägger ut det här, hittar jag mina första fyra "koniska färgade glas"!

De jag hittade är mindre än någon av dina, endast 55/55 mm och rymmer 75 ml till brädden fyllda. Alltså mindre än "Samba" som rymmer 10 cl. Knappast selterglas, måste väl vara snapsglas antar jag...

Eftersom det inte är långt till Rejmyre härifrån tror jag att det är Rejmyre-glas ;)

Det var en riktigt lyckad loppistur idag faktiskt, länge sen sist, så jag är glad. Förutom ovanstående glas fyndade jag bland annat, en Gefyr-gryta, en ISI-ishink och en större Fuga skål för 25 kr (den var till och med ettikettmärkt) :)

Danjel sa...

Idag hittade jag tre stycken större glas på samma ställe som jag hittade de fyra mindre. De är 82/78 mm och rymmer, till bredden, 20 cl. De är väl inte med på dina bilder?!

Anonym sa...

Hej,

Jag är ute efter att komplettera mina kartioglas. Har fyra av de sex färgerna, men saknar glarglas och mörkgrön. Du vill möjligtvis inte sälja om du har dessa? Med höjden 8 cm.

Retrolux sa...

Ja, här hade jag ju varit förut och kikat. Hade ett litet minne av det. Vi får försöka reda ut tillverkare, namn och storlekar. Jag tror dock att jag kan utesluta Nuutajärvi på mina glas.

Unknown sa...

Idag hittade jag ett likadant blått glas som de tre du har. Vad bra att du skrivit mått för annars hade jag nog trott att det varit ett Mambo glas.