fredag 26 september 2008

Den röda solrosen får sällskap av kanna!

Jippi, kanske man då ska säga om att jag fick tag i en passande tekanna med gräddsnipa och sockerskål + assietter till mina fina röda Solros-koppar! Hehehe..jag är allt lite besviken på att jag inte får plats med kopparna i det förra inlägget hemma...men istället får jag glädjas åt detta! Praktiska att hat en passande kanna till servisen! Det som är x-tra roligt är ju också att just denna kanna designats av Lillemor Mannerheim som gjort kopparnas dekor med! Man funderar ju på om det är en slump eller...kannan kom ju i och för sig året före Solros-servisen, 1956 (i brunt) (UE Given hösten 1956). Den röda Solrosen kom först 1959 och gjordes troligen bara det året (Gefle-porslin, Gyllenhammar)

1 kommentar:

Re-dizain sa...

Helt underbar samling du har!!!
Jag hittade hit gemom google...sökte på lemon kopp fråån gefle. Jag har några gefle kaffekoppar men dessa är inte i dom modelerna du samlar på. Lemon är mycket vacker och tyvärr så har jag bara 3 kvar. Sedan har jag stina och fontana i samma model.
Jag har en mycket gammal stor skål med blå prickar som jag inte vet vem som gjort.Du kanske kan hjälpa, du som är expert i området?
MVH
Noa04