onsdag 28 maj 2008

En mer okänd Trost

Jag tänkte att jag skulle visa några bilder på några av de första kopparna jag köpte där tanken var att ha en servis, nåt att använda vid tekalas. "Dalarö" heter dessa koppar med förtjusande turkosblå prickar på, väldigt 50-tal tycker jag! Kopparna gjordes bara under 1957 vad jag kan hitta, detta är dock som vanligt ganska osäkert...designen kan tillskrivas Eugen Trost som är känd för sina dekorer "Zebra" och "Astra"

Med på ett hörn kom också den fina sockerskålen "Trio" av Helmer Ringström 1957-59, som jag bytt till mig av en trevlig mycket ambitiöst porslinssamlande herre någonstans i vårt land!


Dekoren på fatet på den tredje bilden heter "Ringside" precis som kopparna i ett tidigare inlägg och är designad av Sven-Eric Skawonius. Kannan är en tekanna i modellen AU och den blanka svarta glasyren heter "Svart" kort och gott!

Inga kommentarer: