måndag 5 maj 2008

Astra - en synnerligen fin servis!

Hupp.
Jag har anförskaffat lite fina Astra-koppar att servera teet i! Jag hade några stycken och tänkte att jag skulle komplettera med några fler...så blev det 7 st. Så det kan gå ibland...

Så här roligt hade jag vid uppackningen...

Astra är en av de finaste dekorerna som gjorts hos Gefle/Upsala-Ekekby, i mitt tycke i alla fall. Upphovspersoner är Sven-Eric Skawonius för den snygga E-modellen på kaffe- och tegodset, medan det är Eugen Trost som designat dekoren. Astra gjordes under åren 1957-64 och det finns en hel del olika delar. Till teservisen finns förutom tegodset även tekanna, underkanna(för vatten) och några olika varianter av gräddsnippa och sockerskål. Till kaffeservisen finns kaffegods (koppar), kaffekanna, liksom sockerskål och gräddsnipa.



Astra är även namnet på den härliga lila glasyren som används på assietter, kannor mm.

Vad sägs om en dukning för 10 personer med dessa fina koppar...? Jag återkommer med lite miljöbilder så småningom!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror att dukningen blir superfin med denna servis!!

Visst är det jobbigt att flytta när man är koppsamlare!?!;-P

/E.