onsdag 27 juni 2012

Arabia 50-talsservis


Denna fina servis hittade jag häromdagen tillsammans med en del andra grejer! En kul grej i sammanhanget är att den är otroligt lik Rörstrands Kolorita som jag har i grönt, gult och ljusblått. Jag hittade ett större fat märkt Arabia för flera år sen som måste höra till samma servis, en tefat då. Redan då såg jag likheten, men att koppen också skulle vara så lik är förvånande! Det var 6 fat och assietter men bara en enda kopp, lite synd såklart, hade kunnat tänka mig några till...

Det vore kul att få veta mer om servisen, vem som formgivit, kanske finns det någon därute som vet? Givetvis nappar jag också om någon kan erbjuda fler koppar :-)

Edit: Nu vet jag mer, kaffeservisen RN formgavs ursprungligen 1951 (då i tre dekorer) och den pastellfärgade servisen gjordes från 1954-59 i samma modell under namnet Sointu (RNA) i vitroporslin i blått, rosa, grönt, grått och gult. Modellen var tidstypiskt "organisk" med mjukt rundade former. Enligt uppgift ska det vara Kaj Franck som är formgivare.

 


3 kommentarer:

DeBeer sa...

Den var riktigt riktigt snygg :-D

e-loppis@t-online.de sa...

Vad kul! Köpte själv just kaffekannan i duvblått på en loppis här i Tyskland, men koppar får även jag leta vidare efter...

Loppisletaren sa...

Visst är de underbara! Jag har några tekoppar i rosa, ljusblått och ljusgrönt.