onsdag 23 maj 2012

Snabbrunda i Sumpan

Ja, den blev tid till en mycket kort runda igår i Sundbyberg, jag träffade Gilas Grotta för att lämna över en skål till Fynd eller ej och för att fika, men det blev en bit mat istället då kaffekonsumtionen något överstigit den dagliga dosen... ...i alla fall så blev jag förevisad på de lokala plejsen i Sumpan där jag hittade lite småprylar!

En stor flaskvas, 50-60-tal, troligen svensk...

Ljusstake? Ja, den har ett hål i mitten, men varför så bred kant???
Jag hittade även en glasskål som jag tror är Iittala, men jag får återkomma om detta efter lite forskande! I morgon åker jag hem igen efter 3 dagars kurs i GIS-analyser, förhoppningsvis lite klokare :-)

9 kommentarer:

Gunilla sa...

Tack, tack snälla du för skålen. Jag har fått ett foto via mobilen så jag vet nu hur din den är! Det var ju lite av en överraskning!

Gunilla sa...

fin!

Vindelälvorna sa...

Den breda kanten är kanske till för att motverka brännskador av stearinet när det är strömavbrott :) Du vet när man stapplar omkring i mörkret!

khina sa...

Den breda kanten kanske bara finns för att vi ska fundera på just varför... Den väcker ju en känsla och uppmärksamhet!

Allt det gamla goda sa...

vilka ställen besökte du, benny? dagen efter vi sågs på stockholmsmässan gick ju jag och jan på runda i sumpan! har skrivit om det i ett inlägg i "resor & utflykter!"

Stajnich sa...

Kan det inte vara så bred kant för att man ska kunna ställa blockljus där?

SNYGG

Herr Movarp sa...

Jag besökte Myrorna, Stadsmissionen, Loppisgallerian och Garaget :-)

Det kanske inte framgår av bilden, men "ljusstaken"s diameter är typ 10 cm, den är rejält stor alltså, så jag vet inte vilka blockljus som skulle passa...och jag tror inte det var så vanligt på 40-50-talet när denna gjordes...

Gila sa...

Nu är mitt inlägg också publicerat.
Trevlig helg!

Retrolux sa...

Hm... Jag har några liknande ljusstakar hemma, men jag tror inte mina har lika bred kant.