söndag 19 februari 2012

Antikmässan - saker och ting


En spargris från Rörstrand, tror det är Nylund som ligger bakom


En Rörstrandsservis, okänd dekor, men väldigt bekanta former...glömde kolla om den hade nåt namn (ajaj, slarv)


Stålhanes Havanna, en färvariant. Lite väl dyr kanske, 1750 kr tror jag det var...

Edit: Vasen hör till serien Konstrakta, jag blandade ihop dem...tack Magnus!



Några PO Ström, hyfsade priser, inget över 500 kr på denna hylla om jag kommer ihåg rätt!


Ingen mässa utan Picknick!


En stor fin Percy-bricka, modell A, från Gefle


En stor härlig bålskål, tog för givet att även denna är Percy, så pass mycket att jag glömde kolla :-)


Fina Stig Lindberg-skottar!


Dog with an attitude!


Små fat Blå Eld, vad användes de här till tro???


Astra kaffeservis, inga småsummor direkt, 2000 kr för kannor och sockerskål...450 kr/st för kopparna. Tur man köpte innan priserna rusade iväg!


Hos Aletorp Antik hittade man mycket fint, porslin, keramik och glas. Suktar efter de gröna (och turkosa) Ceylon-kopparna...


Även denna en favorit, vågade inte kolla prislappen med tom plånbok...

9 kommentarer:

Kerstin sa...

De mycket små Blå eld-faten är nog askfat. Jag brukar använda som sojaskål till sushi eller att servera en pralin till kaffet.

khina sa...

Oj va mycke fint men vilka priser!!! Komplettering till Ceylon skulle inte göra ont:

La mômes Old fashioned sa...

Jag har en tredelad skål i den Rörstrandservisen, eller med liknande dekor iaf. Har visat den i ett inlägg från 17 maj förra året.

Hoppas det gick bra att köra hem i fredags!

Anonym sa...

Dom där små skålarna är askfat, som dukades vid varje kuvert. Var vanligt innan det blev omodernt att röka.

tinatoon sa...

Va rolig Lejonbrickan var bakom PO Strömmarna! :)

trillivippa sa...

Mycket snyggt - och en hel del saker som jag inte såg! Kanske hann en del bli sålt innan jag kom dit? Grisen var ju lite rolig, ser att den har den där lite ovanliga blå dekalen också.
Tack för i fredags, ska snart göra ett inlägg om allt fint jag fick köpa av dig. :)

Anonym sa...

Hej, Angående dekoren på Rörstrandsservisen så heter iaf ugnsfatet Bodil. Jag har även delar med den dekoren som bara har nummer - alltså inget namn. Förmodligen är även äggkopparna också Bodil men ströarna kan också vara Rando. Dekoren är målad på Marianne Westmans keramik - samma som Picknick och Frisco - men dekorerna är inte hennes då jag frågat MW själv om detta. "La mômes" trippelfat tror jag inte tillhör denna servisen då det är MW:s My Garden-keramik som är grunden till den.
Tack för fina bilder Benny! /Lars

Magnus B sa...

Tack før trevliga bilder...

Några kommentarer:
Sprigrisen ær formgiven av Marianne Westman, men den hær dekoren har nog ett annat ursprung.

Æggkopparna och strøarna heter Rando och ær en av många dekorer som togs fram før att kunna återanvænda porslins som klassats som 2-sortering pga prickar och andra defekter. Æven Bodil ær en sådan dekor.

Stålhanes vas tillhør serien Konstrakta.

Herr Movarp sa...

Kerstin: Ja det var min tanke med, kuvertaskfat. De är för små till annat.

Magnus: Har ändrat, jag blandade ihop Konstrakta och Havanna :-)
Kul med info om spargrisen, jag hittade den i mitt material när jag visste var jag skulle leta, dock med en helt annan dekor precis som du sa!

Jag har en ströare i Rando-dekoren, eller en liknande fast med andra färger, gult och grönt, se inlägget "Salt and Pepper".