onsdag 3 mars 2010

Två historier

Jag två historier att berätta, det här är den första, en trist historia.

Jag hade en fin dag idag, jobbet flöt på, jag var tidigt klar och kunde åka hem för några dagars välförtjänt sportlovsvila efter en stressig vecka. Vad gör man då för att koppla av efter en sån skön dag..? Man tar en sväng förbi några loppisar på hemvägen såklart!

På en av loppisarna, i Sandviken, hittade jag en ljusblå refflad Gefle-servis som heter Corona, modellen heter BA och det finns en massa olika delar. Den är dock inte så vanlig att hitta så många delar av på en gång. Jag blev glad, det stod att alla 13 delarna kostade 100 kr tillsammans, men sen såg jag att skicket inte var det bästa, förutom en fin kanna i närmast nyskick som hörde till. Bara den kannan var ju värd pengarna, men jag tänkte att jag alltid kunde fråga om det gick att dela på servisen. Jag hade räknat med att betala 50 spänn, men till min glädje säger killen 20 kr! Kanon sa jag och åkte hem...när jag sen lastade ur bilen och bar in grejorna hemma på gården, tappade jag en påse i golvet och gissa vad som gick sönder..? Suck.

Jag la ut skärvorna på bordet och betraktade röran...ja ja, lätt fånget, lätt förgånget...



En komisk grej i sammanhanget var när jag tejpade ihop skärvorna så dök en bit upp med en klisterlapp på som sa "13 del", ungefär lika många som skärvorna på bordet...

9 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Synd, snygg var den ialla fall.

KATTCHING sa...

åh va tråkigt! men det är iaf bättre att slå sönder sakerna hemma än i butiken som jag gjorde i somras. ett lock från en såssnipa jag höll i gled av och gick sönder så jag fick köpa en trasig såssnipa, som jag inte ens ville ha, för dyra pengar på loppis. haha, aja, min otur!

Helena sa...

Urk... Vad surt! Jag är MER rädd om mitt udda retroporslin som jag betalat beydligt mindre för än jag är om min och mannens kompletta "finserviser" som vi fått av snälla släktingar som tonåringar. Gråter blod när ungarna lyckas krossa något! Tänkte på dig igår när jag var ute och loppade mig. Hittade en del häftiga färgade glasvaser och ett UE keramikfat som jag inte köpte. Ska kolla runt på nätet och se om jag hittar liknande....

Skaffaren sa...

Det har gått sönder en del på bloggarna på sista tiden.
Hoppas att det är en övergående trend.

Herr Movarp sa...

Ja visst är man mer rädd om retroporslinet, man har både valt det själv och så är det svårare att ersätta! Jag håller med dig Kattching att man föredrar att slå sönder det hemma, onödigt att behöva betala för saker man inte får...
Skaffaren, ja vi vill genast att trenden upphör! :-)

Janne sa...

Det var en trist historie. Og litt komisk. Og også veldig interessant! Den oppklarte nemlig et lite mysterium for meg - jeg fant for litt siden en liten blå fløtemugge med ulesbart stempel. Noen bokstaver var igjen og jeg gjettet på at det kunne være Gefle, men så ser det ut som BK, ikke BA..? Iallefall - det er samme type hank, striper osv. som på du viser her. Takk for at du delte historien!

Anonym sa...

Allting kan gå i tu, men en kanna kan gå i tusen bitar... eller hur det nu var. Såg ju ut att funka ganska bra med tejp också :-)

Herr Movarp sa...

Janne: Jag är säker på att din gräddkanna är i modellen BK, det finns ju många liknande modeller, men jag har flera såna små BK-kannor så det är ingen tvekan. Den blå glasyren på din heter "Lagun", jag har tom sett exakt en likadan en gång, stämplad Lagun. För att du inte ska tvivla, skicka en bild på mejl så ska jag bekräfta. Ska se om jag kan lägga in en bild på BK-kannor, sockerskålar mm.

Sara sa...

Tråkigt på vasen. Jag brukar lägga porslinsskärvor i blomkrukor, tillsammans med jorden, när jag planterar om. Jag hörde någon gång att det var bra, men varför minns jag inte längre. Du kanske vet? Det är i alla fall ett fint att några gånger per år hitta glömda mönster och sorter i dem.