söndag 14 februari 2010

Nytt och nött

Inga stora mängder fynd den senaste veckan, lite småprylar som jag skrev i senaste inlägget. I lördags blev det ingen loppisbesök som jag hade tänkt, istället fick jag finbesök från en av lokaltidningarna, som fotade och notade. En artikel blir det inom några veckor i tidningen, vilket är kul!

Fynden då? Jo...

...två Rörstrand Blå Eld kaffefat av Hertha Bengtsson och några coasters (glasunderlägg) i teak


Kuriosa: modellen till BlåEld-serien heter AED.

1 st stengodsfat av okänt ursprung, kanske återkommer om detta vid ett senare tillfälle. Uppdatering: Fatet kommer från Gustavsberg, den gjutna stengodsserien "Selecta" av Bernt Friberg! Verkligen kul!



1 st Upsala-Ekeby-skål nr 4330/782 för Åhlens som jag berättade om tidigare,


Serien som skålen hör till finns med i förteckningen över modeller i UE-boken, men just denna modellen finns inte med, så den är ny!

1 st blå glasskål med bubblor i glaset som vid första anblicken fick mig att tänka på formgivaren Erik Höglunds glas. Vid närmare granskning visade den sig vara signerad av honom också!


Höglundskål sigerad H 957/125

5 kommentarer:

Yvonne sa...

Oj oj oj, tror du föddes med matjord i fickorna.

Nu har du fyndat ett object av Bernt Friberg, Selecta är en riktigt fin serie tycker jag.

Törs väl inte ens fråga vad du betalade för den...

Herr Movarp sa...

Tja, jag vet inte det...men lite flyt har jag nu och då!

Jag gav 10 kr för UE-skålen och 20 kr för Friberg-skålen :-)

Yvonne sa...

Lite flyt!!?
Du har ju hur mycket flyt som helst *avis*

Kanska måste åka ner och ta en loppistur i dina hemtrakter, verkar ju finnas mycket gott där.

Stort grattis till dina super fynd!

engelsson sa...

Ohh..jag hittade en sån här idag..i rödaste rött glas,,utan signering men annars jättelikt..alltså Höglundskålen menar jag nu..

Herr Movarp sa...

Okej, de är ju lite mer ovanliga.

Du vet förresten att jag bytt bloggadress?

http://www.porslinsbloggen.se