fredag 26 februari 2010

Dagens keramik!



I onsdags tassade jag iväg på en runda på lunchen, ganska lyckat blev besöket på Erikshjälpen i alla fall!

Jag hittade en del keramik som är trevlig, dessutom till ett trevligt pris!


Denna hänkelvasen är en Gefle-vas, modellen heter IQ 1 (eller liknande), det är lite svårt att se godsmärkningen. Det skulle kunna vara en vas formgiven av Arthur Percy, men jag är inte säker.


Den blå vasen kommer också från Gefle, modell IP 2. Lite kuriosa med märkningen "Dagny" och ett datum, den är troligen ett beställningsarbete till ett speciellt tillfälle. 20 kr var helt okej tycker jag!


Dagens finaste keramikfynd var Upsala-Ekebyskålen, i med dekor ur serien "Cardus" av Marie Simmulson, skålen har nummer 7088 M. Jag gav 40 kr för den, vilket är ett fynd för en felfri skål! På bilden nedan ser ni alla föremålen jag har ur denna serien.

4 kommentarer:

Susanna sa...

Jättefin skål! Jag gillar Maris grejer.

Du som kan så mycket.. kan du inte kika in i min blogg och se om du kan säga något om min keramikskål som jag lagt upp?
Den är "stämplad" 812 under och är så otroligt vackert glaserad. Men jag kan ingenting om keramik.

Idag skall jag göra en riktig loppisräd. Får väl se om jag kommer hem med några fynd :-)

Cicci sa...

Ååh vad härlig den vita var! Fin och näpen utan att vara anonym. Perfekt för en endaste, färgglad blomma, eller vad säger du?!

TUSEN VASER sa...

Vilka fynd!! Jag gillar den lilla skålen. Erikshjälpen har bra priser, har själv gjort en del vasfynd där.

Herr Movarp sa...

Susanna: Hoppas det var en lyckad runda!

Cicci: Jo, den är läcker, passar som du säger med en enda ros eller liknande :-)

Cinna: Jepp, bra priser!