fredag 10 juli 2009

Onsdag, torsdag, fredag

Några rundor, lite fynd...hur mycket kan ni gissa?

Innehållet blir helgens quiz, hur mycket kan ni om glas och porslin mm egentligen?
Ett tips är att jag inte vet allt heller... :-)



Och så listan...

Från vänster bakifrån:

Fat, Figgjo, Turi Design, "Corsica"
Ugnsfat, Terma, Gustavsberg, Stig Lindberg
Små knivar, troligen fruktknivar
Gullaskruf, Vineta gräddkanna och sockerskål, Kjell Blomberg
Rörstrand "Kolorita" tefat
Vas, Upsala Ekeby, Ingrid Atterberg
Vas, Irma Yourstone, egen produktion
assietter Reffla, Artur Percy
ljusstake Reijmyre
Iittala Gaissa snapsglas
blomställning i Stringstil
ugnsform Rörstrand, modellen är samma som Entré, men den heter något som jag inte kommer ihåg utan att kolla på den...återkommer om det!
Bullseye, Nuutajärvi, Kaj Franck
Magnor glasassietter (underbar färg!)
Vas, Gabriel
gammal mattermos

8 kommentarer:

pulguitaatodogas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
anna sa...

Glas är jag verkligen kass på, det är ett område som jag skulle vilja kunna bättre. Tycker mig dock skymta Iittala-märket ;)

Är det nya Kolorita-fat månne också bland fynden eller ser jag fel?

Appropå ditt förra inlägg, jag besökte faktiskt Valbo förra veckan då det blev ett besök på Nybo Café & Prylar!

Anonym sa...

Jag ser ett Terma uppläggningfat från Gustavsberg (Stig Lindberg)samt ett entré uppläggningsfat från Rörstrand (Stålhane). Jag har bara sett gråa av det senare, men detta ser färgat ut!

Sedan är det väl sockerskål och gräddkanna från Gullaskruvs glasbruk - Randi kanske?

/JJ

Mummagumman sa...

Den tvärrandiga vasen ser ut att vara Uppsala Ekeby. Tycker mig också se en "Bullseye" av Kaj Franck...

Mycket fint har du fyndat i alla fall!

Nästankusin Erica sa...

Hej igen!
Jag glömde bort det när jag såg inlägget men jag tänkte ändå fråga genom att man faktiskt kan få ett annat svar än nej.....? Skulle det vara möjligt att få köpa den två små fyrkantiga faten i Manganiaglasyen som du visar i inlägget: "Andra fynd på senaste rundan..!"?

Tyvärr blev auktionen för dyr för mig genom att jag "bara" ville ha fyra koppar....
*suck*...!
http://www.tradera.com/Teservis-Mangania-Lillemor-Mannerheim-Gefle-Upsala-Ekeby-auktion_94757133

Mvh DeBeer / Erica

Herr Movarp sa...

Erica: Ja, jag kollade in auktionen, såg likadana på Tradera för något år sen, 6 st gick för typ 100 kr, den nivån har jag sett på loppisar mm flera gånger...om jag hittar fler än den enda kopp jag har till sånt pris så köper jag dom åt dig det lovar jag!

Ja, du kan få köpa Mangania-faten, tror det ursprungligen är kuvertaskfat...jag har flera lila och lila med silverdekor (Briljant) de behåller jag, men de två svarta kan vi höras av om lite senare, jag ska bort en sväng först.

Groa I Wassbo sa...

Hej!

Nu finns det mer 50-talsgrejor på loppisen i Vassbo. Kom förbi och titta!

/Groa i Wassbo
info[snabela]groaiwassbo.se

Nästankusin Erica sa...

Jag har även(håller på)avyttrat HELA min servis(Diné i massa delar)som jag aldrig riktigt gillat!!! Nu håller jag på att försöka få ihop en Colorado istället så ser du några Verongröna mattallrikar(4st.)så är jag intresserad eller djupa i någon färg(6st.) Jag har valt samma färgställning som jag sett att du har :-) Du har gooood smak!!!!!