söndag 26 juli 2009

Fynden från första semesterveckan - uppresan

Jag har ju massor att visa, "när Fantomen har semester har han tid att gå på loppis..." heter det gamla djungelordspråket som stämmer bra på mig...

Första stoppet var i Övertänger, en lokal loppis vid väg 50 där jag hittade några fler assietter till Kolorita-servisen och en hoper snygga färgade 50-talsglas, troligen Reijmyre till fyndpris, endast 30 kr för 7 glas (som blev 6 innan resan tagit slut).

Vi stannade på ganska många ställen, men här är några:

Kuranten i arbrå (tyvärr stängt söndag-måndag då vi passerade, annars ett bra ställe för Gefle-porslin, har köpt flera gånger tidigare där!)
Boställs antik i Alfta med Porslinsmuseum, värt en titt! Inga inköp där i år dock...

Några blå Gefle-fat fyndades på en antikbutik i Vallsta.

När vi passerade Ljusdal droppade vi in på två ställen, ett där de sålde Iittala Kalinka-glas till bra pris, inget köp dock, vilket jag ångrade i efterhand lite...

Ett Gefle-tefat till fyndades på en lokalt skyltad loppis i Delsbo, där också den snygga VW-sparbössan slank ner i kassen, några tior totalt.

Det tyska keramikfatet (fruktfat?) med trådhandtag fyndades längre norrut sedan vi kört en bit på väg 305 runt Dellen, en vacker och rolig omväg!

Vi passerade också en stor loppis i något slags föreningshus någon mil senare, där köpte jag 8 Gullaskruf Vineta glöggkoppar billigt, 40 kr, några tallrikar som jag granskade för dåligt, billigt men naggat...samt en hög förpackningar med blomsterljus till den danska ljusstakarna, svåra att hitta, billiga att köpa på loppis :-)
Resten av sträckan blev mer eller mindre transport, timmen var sen när vi var framme i Västerbotten till slut!

1 kommentar:

Libby sa...

Det tyska fatet fastnade jag för - förstås, är du förvånad? :-) Står det någon fabriksstämpel eller är det bara "West Germany", GDR e dyl?