onsdag 1 juli 2009

Gårdagens prylar

Jag ringde på en annons igår och besökte sedan säljaren för att spana in det som var till salu...snacka om prylar...där ligger jag i lä kan man gott säga...samlingen hade påbörjats för 20 år sen så en del prylar var det! Säljaren sa att utrensningar behövs med jämna mellanrum, för att få plats, vilket jag kunde förstå efter besöket!

Det var fantasiskt att se allt, bruksglas, porslin, figurer, vaser mm,mm.

Köpte jag något då?

Jo det blev en del...

Några delar i Stig Lindbergs Piké-servis
2 st olika tekoppar i min favoritmodell från Gefle
1 signerad Orrefors-skål, härligt orangeröd
1 st blågrön ISI glasvas från Gullaskruf, Lennart Andersson

Det hade kunnat bli mycket mer, men jag begränsade mig lite...

En lustig sak var nog tekopparna, den med de gula rutorna i överkanten har jag bara sett med blå och röd dekor innan, den heter "Ruta". Den andra koppen med rutmönster heter....ja just det "Ruta" den med...inte samma ruta alltså...undrar hur det gick till???

3 kommentarer:

Helena sa...

Roligt att få se en sån samling..... Snygga koppar och snygg duk!;)

Libby sa...

"Ruta gul", alltså - coolt att ha något som inte är dokumenterat?
Låter som ett kul besök. Själv åkte jag och kollade på en kornisch i kväll, jag annonserade i husorganet och fick ett svar, men den var av fel modell. Jakten fortsätter....

Herr Movarp sa...

Helena: Ja, den börjar bli gedigen!

Duken är faktiskt modern, från ett företag som heter Serholt, säljs i inredningsbutiker! Dock fyndade jag den på Myrorna...billigast så!

Libby: Jag måste ändra mig, den får heta Ruta grön, för färgen är limegrön inte gul...så kan det vara att bedöma saker i mörker...hehehe...