måndag 7 december 2009

Blomkruksskolan, del 7

Varför börja på del 7 undrar ni kanske..?
Jo, Yvonne på bloggen 50-talskeramik var ju den som inledde denna skola med 6 lektioner om krukor och tillverkare, hon avslutade den sista igår och det var dags för mig att ta över stafettpinnen. Jag vet inte riktigt ännu hur många lektioner det blir här på Porslinsbloggen, men det är bara att hänga med så får ni se!

I detta avsnitt så tänkte jag visa krukor från Upsala-Ekeby och Steninge.

Den första krukan som vi ser på bild heter Beth och har nummer 1049/28.
Krukan producerades för Turitz & Kompani, dvs EPA och finns enligt UE-boken i tre storlekar,denna heter 1049/28-1 och är den minsta storleken.



Kruka nr 2 och 3 är krukor från en tillverkare som heter Steninge som jag inte vet så mycket om, jag har en mängd krukor, varav många är helt omärkta. Jag har anledning att återkomma till Steninges produktion senare! Steninges krukor finns i mängder ute på loppisar, ofta för blygsamma summor, så man kan lätt hitta en uppsättning till ett eller flera rum med likadana krukor. Ofta finns det även riktigt stora krukor vilket ju annars kan vara svårt. de små krukorna är ju som många konstaterat, inte helt lämpade för krukväxter i normal storlek...man behöver ju minst 10-12 cm för att det ska fungera bra och att man inte ska behöva byta kruka varje år.

2 kommentarer:

Libby sa...

Härligt! jag uppdaterar min länkning.

Gila sa...

Tack för krukskolan. jag samlar sporadiskt på Steningekrukor till köket. Även bra att ha pennor, penslar etc i de små.

http://gilasgrotta.blogspot.com