fredag 6 januari 2012

Okänd del i M-serien..?




Det finns ju en del okända delar i Gefles M-serie av Lillemor Mannerheim, t.ex. M5 som inte finns med i listorna. Jag hittade ju detta fat för ett tag sen, glasyren och godset är identiskt med M-seriens bas Mangania, formerna liknar M-seriens. Den är ju omärkt så det går ju egentligen inte att bevisa om man inte hittar litteratur och eller märkta ex.

Varför pratar jag nu om detta, jo, Erica har på sin blogg Mangania du älskade & lite till visat på ett askfat med sköldpadda (M13) av Lillemor, och först tänkte jag inte på det, men faktum är att reliefen i kanterna är ju väldigt lik den på min skål, vilket alltså ytterligare är ett tecken på att mitt resonemang är rätt!

1 kommentar:

DeBeer sa...

Godkväll :-)
Om livet vore så enkelt!

Tyvärr tror jag inte att din skål är vad du tror..... den "luktar" inte rätt!!! Baksidan stämmer inte alls, råporslinet känns helt fel och jag har aldrig sett så mycket oglaserad yta någonsin. Den räfflade kanten känns för skarp i strukturen på din också.

Jag skickar ett par nytagna extrema närbilder med mail så kan du jämnföra.

Erica/DeBeer