fredag 22 oktober 2010

Oidentifierad keramik från Upsala-Ekeby

Jag har ju under mina loppisrundor hittat en del Upsala-Ekebykeramik som inte gått att hitta i Upsala-Ekebyboken eller i den reviderade boken påGrödinge Antiks hemsida och när Loppistan hittade ännu ett okänt föremål tänkte jag att det vore läge att visa dessa samlat. Föremålen hör uteslutande till de kundspecifika serierna som finns listade i boken.

Jag skickar även bilder till Grödinge så att de kan uppdatera boken!

Vi börjar med denna lilla skålen som hör till en serie av Ingrid Atterberg för Åhlén & Holm. Den är ca 11,5 cm i diameter och 4,5 cm hög. Skålen har beteckningen 4330/782



Nästa föremål är väl ett lite asymetriskt askfat som är ca 10 x 10 x cm och har beteckningen 3030/274. Glasyren är lite häftig tycker jag! Det finns ett föremål som troligen hör till samma serie som har beteckningen 3030/273, men ingen konstnär är angiven i boken.



Det senaste fyndet jag gjorde var ju den pampiga golvvasen som är hela 42 cm hög och 16 cm i diameter! Vasen har beteckning 4330/741 och ingår i en serie av Ingrid Atterberg. Serien finns också i en annan glasyr i turkost och grönt som visades av Upsala-Ekeby i detta inlägg!



Det sista föremålet som jag vill visa är denna vasen av Göran Andersson som Loppistan fyndade nyligen! Den har numret 4330/788 och 21 cm hög och är 9 cm i diameter. Vasen ingår nog i en serie, i alla fall finns det en vas som är 14 cm i samma nummerserie som också är gjord av Göran Andersson.


Inga kommentarer: