lördag 2 januari 2010

Ett besök på Tulavippan innan det nya året

Sambon skulle plugga så då tog jag med mig barnen och drog iväg en tur till Tulavippan i Gagnef, ett ställe där man sällan blir utan fynd, enormt stort och fyllt med grejer. Hos Tulavippan kan man hyra hyllor veckovis, vilket många gör!

Det var mycket lugnt med folk för ovanlighetens skull och trots att lillebror flippade ur och slog storasyster så att hon tappade en glasfågel i golvet, var det ett ovanligt lugnt loppisbesök med barnen...dom hittade lite småprylar också, det var väl det som räddade situationen! Jag träffade också på en känd bloggare, Sara May som också fyndade lite, kanske vi får se fynden på hennes blogg så småningom..!

Mina fynd då? Jo, det blev en del...här kommer lite bilder!


3 st Iittala Pisanrengas (Droppring) vinglas, 4 st Gullaskruf ISI cocktailglas samt en skål från ??? av ???, ja vet ni det?


Skålen är signerad, men jag ska inte avslöja ännu vem som står bakom!


Båda dessa vaser är okända, men likadana. De påminner om Kaj Franks vas KF 241 som ni kan se här, men färgerna känns inte som Nuutajärvi...någon som vet? Den blå vasen fyndades på Tulavippan, medan den bärnstensfärgade funnits ett tag i samlingen.



Denna vas, lykta eller vad det nu kan vara, var dagens största fynd...det borde vara någon som kan gissa, signaturen finns ju på den tredje bilden. Inte perfekt glasyr, troligen någon slags test, men ändå, kolla insidan också, de blå färgerna är härliga inte sant? :-) Uppdatering: Vasen är en unik vas från Upsala-Ekeby av Hjördis Oldfors!

3 kommentarer:

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan!
Ja jag säjer då det: Tulavippan vilket ställe!
Jag var dit i Maj förra året och gjorde fynd! Jag hoppas komma dit fler gånger.
Hälsningar från fru Ekeby!

UpsalaEkeby sa...

Verkar som att du lyckats fynda en unik Hjördis Oldfors lykta!! Bara att gratulera! Var häftig!

Gamla saker och fina ting sa...

Tulavippan låter som ett underbart ställe! Riktigt snygga färger på Oldfors-lyktan. Grattis till fina fynd!