onsdag 20 januari 2010

Blomkrukeskolans frågespalt

Jag fick ett mejl från Elin som hittat 3 st fina krukor som hon inte kunde identifiera fullständigt och bad om hjälp med detta. Inte heller jag kunde till fullo svara på frågorna, så jag bollar identifieringsfrågan ut i bloggvärlden.

Följande vet vi:
Den gula och vita krukan är tillverkade av Bo Fajans och heter "Pomona". Modellen och formgivaren är okända, jag har aldrig sett krukorna tidigare, men det känns som 1950-60-tal. Har någon boken om Bo Fajans och i så fall finns det information i denna rörande Pomona..? Uppdatering: Pomona-krukan formgavs av Gabriel Burmeister och tillverkades 1964-65. Tack Webrik för upplysningen!

Den gröna krukan är fint stämplad med Rörstrandsstämpel, men om denna kruka vet vi inget mer, kan DU hjälpa Elin med ett svar?


1 kommentar:

Anonym sa...

Har två vita Pomona i min lilla samling, de är tillverkade 1964-1965 "av" Gabriel Burmeister.
Har även Rörstrandskrukan men i gul-grön färg, men vet inget mer om den... //Webrik