torsdag 4 juni 2009

Veckans fynd!

Man kan ju tro att jag inte varit ute nåt på loppis den senaste tiden, men ack där bedrog ni er...fast det kanske inte var så oväntat...jag har ju svårt att låta bli!

Här kommer några bilder på fynd jag gjort (eller grejer jag köpt i alla fall...)

Jag hittade ett enormt serverings/uppläggningsfat i dekoren Pigg från Gefle, inte billigt med det måste vara ovanligt, har aldrig sett nåt så stort i en Gefle-servis tidigare. Pigg är ju lite speciell eftersom det är en stor servis med karotter, terriner och fat i ovanliga former och storlekar, det finns även trekantiga tallrikar, och små skålar mm utöver de vanliga delarna i BD-serviser. Jag har en teori om detta, att Skawonius och Blomberg tog fram denna servis först och att man sedan använde vissa av delarna som modell till andra serviser. Spännande att fundera hur dom tänkte :-)

Jag gillar även de norska snappsglasen i turkost glas märkta "Sildakongen, Made in Norway", synd bara att det var 3 och inte fler...

Besticken är någon form av mycket välgjord kopia eller efterapning av Niljohan-bestick, lite kantigare och större, annars väldigt fina och väl värda sina 1 kr/st...

På bilderna:

Kaffefat Rörstrand Plus (Blad dekor)
Grön vas, troligen Bo Borgström Åseda glasbruk
2 st dessertglas ovanligt välgjorda franska, antagligen 60-70-tal
4 bruna Bo Fajans djupa tallrikar/skålar
1 gul skål, svensk
5 st tefat Gefle, Prick blå
4 tekoppar och 3 tefat, Rörstrand Forma
1 blå vas, troligen svenskt glas (den känns bekant, jag letar info)
3 snapsglas Iittala "Paadar", Tapio Wirkkala
1 uppläggningsfat Gefle Pigg
Bestick, svenska(?) 50-60-tal
1 st vas Krukmakaren i Ystad





4 kommentarer:

loppisfia sa...

Jättefina fynd, gillar piggfatet och besticken mest!

Libby sa...

Fantastiskt snygg blå vas. Och besticken har stil, även fast de inte är Nilsjohan. Jag har en norsk keramiktavla i samma 50-talsstil, kommer inte ihåg om det är Halden, med en mörkhyad same på ren med fjälltoppar under. Farligt nära "negressgenren", så jag har inte vågat visa upp den på bloggen än, haha.

Herr Movarp sa...

Ja, visst är den snygg! Jag vet att jag sett en liknande i en tidning, har inte hunnit leta fram den än...jag börjar ha en skaplig samling glasvaser nu, den ena finare än den andra! Kul, ofta fyndar man dessa fina grejer för 10-30 kr styck! Ska nog visa lite mer glas i bloggen tror jag...

Jag är säker på att din tavla är AWF med, har nog sett en sån tror jag, visa den gärna, tycker dom är dekorativa och tidsenliga!

Anonym sa...

Intresserad av mer Pigg? Har en servis till salu... hör av dig!
//Ellen
bellen.johansson@gmail.com