torsdag 19 februari 2009

Färgat 50- och 60-talsglas

Jag tänkte att jag för omväxlings skulle visa lite glas här i porslinsbloggen! Om man samlar på brukssaker som jag gör då är det ganska sannolikt att man efter en tid hittar nya intressanta grejer som man tycker om och gärna vill skaffa för att använda. Så är fallet med de glasprylar jag samlat på mig det senaste året (kan man säga), snygga glas är ju nödvändigt till snyggt porslin!

Det finns mycket fint och häftigt glas från Sverige och Finland från 50-70-talen, en del är färgat, en del har otroligt snygg formmässig design, vissa har tom en kombination av detta. Stilrena glas med en liten twist kan man ofta säga, detaljerna gör helheten

Jag tänkte börja med att visa några mindre glas som jag hittat på loppisar runtomkring. Det är mycket svårt att identifiera ursprung och formgivare till mycket av glaset man hittar. Ibland har man tur och kan få hjälp av expertis på de forum som finns på internet, men ofta finns flera tänkbara kandidater och man kommer inte längre än så. Oftast så spelar det kanske ingen roll, men nyfikenheten driver mig att leta vidare för att få reda på så mycket som möjligt om det man använder!
Glasen på första bilden tror jag att jag delvis identifierat, slutsatserna bygger på formspråket, färgerna och det faktum att man sett liknande saker och jämfört dem.

De koniska selterglasen i tre olika färger heter troligen ”Kartio” och kommer från glasbruket Notsjö (Nuutajärvi) i Finland, designer är Kaj Franck. Kartio i denna form med lite tunnare glas kom på 1950-talet och följde med när Iittala köpte Notsjö glasbruk. Kartio har sedan dess blivit en designklassiker av stora mått och säljs fortfarande idag, dock i modifierad form mer anpassad för dagligt bruk.

De turkosa selterglasen, som också är lite koniska, har jag inte kunnat identifiera, vare sig gällande tillverkningsland (antagligen Sverige eller möjligen Finland), glasbruk eller formgivare. Denna typ av glass tillverkades på flera glasbruk i Sverige, bl.a. Lindshammar, Eksjö, Reijmyre mfl. Även i Finland gjordes föremål med denna färg i glaset, bl.a. har formgivare som Nanny Still för Rihimäki (Rihimähen lasi) designat en del glas i denna färg.

Jag lutar dock åt en svensk tillverkare, troligen Lindshammar, en känsla jag fått av att titta på annat glas som gjorts på det glasbruket.

3 kommentarer:

Sara sa...

Otroligt fina glas, formen är fantastisk i all sin enkelhet.

Herr Movarp sa...

Man blir glad varje gång man hittar såna här fina prylar!

Jag har också några fina glasskålar som jag fyndat tidigare, samma färgskala, samma designer och samma tidsera.

Anonym sa...

Skriv mer om 1950-60-talsglas och visa bilder! Det är som du skriver svårt att härleda glas, och all info man kan få är välkommen! Ruskigt snygga efterrättsglas från Johansfors ser du i ett mässinlägg hos mig just nu.